måndag 12 oktober 2009

Om min njursjukdom

Nu tänkte jag berätta om min njursjukdom om vad det är jag går igenom!!!






Jag är född med njursjukdomen "Familial juvenile Nephronophtisis" som dom upptäckte när jag var 10år (årsskiftet 94/95).
Sjukdomen kommer av att pappa har ett anlag och mamma har ett men båda anses friska medan jag fått båda anlagen och utvecklat denna sjukdom!
Va 1-4 barn i en familj utvecklar denna sjukdom!


Den 25 December 1997 fick jag min första njure transplanterad, efter 3 dagar i PD-dialys!
Men den njuren funkade i drygt 3 månader bara sen fick jag återigen börja i dialys och då ligga inne på barnavdelningen!
I April - 98 togs min njure bort eftersom dom anade att det va den som låg o gjorde infektioner och en vecka efter att den togs bort sprack min bukhinna under en pågående dialysbehandling så på valborg fick jag en CDK= Centraldialys kateter i halsen och en fistel in opererad för att ha bloddialys!
1 Maj sen började jag i bloddialys och gick då där 3ggr/veckan varannan dag!
Sen efter en månad blev jag utskriven från sjukhuset efter att ha tillbringat 5månader på sjukhuset och knappt varit hemma!
Bloddialysen höll jag på med ungefär 1år för den 26 April 99 klockan: 03.50 ringde telefonen här hemma och då var det transplantation som ringde och berättade att dom hade en ny njure åt mig igen!
Den njuren höll i 7,5 år innan jag återigen fick påbörja bloddialys!
Egentligen skulle jag ha börjat dialysen redan 1 år tidigare men efter att jag fått CDK och dom byggt upp min fistel så skönk värdena o höll sig stabila!
I April 06 fick jag operera om fisteln och läkarn satt in en graft istället i armen som dom sticker i på dialysen för att kunna rena mitt blod!

1 kommentar:

  1. vet vad du går igenom,,har själv gjort bloddialys sen feb i år,har precis blivit uppsatt på väntelistan,och hoppas innerligt att det ska gå fort,,,hoppas du har det bra trots allt,,,kram,kram,,

    SvaraRadera