torsdag 10 februari 2011

Armen!

 

Jag har skrivit mycket om att jag har problem med min graft i armen och ibland får jag frågan vad är graft o vad är det för fel så nu tänkte jag ta mig en stund o skriva och berätta lite om det .

En graft är ett konstgjort kärl som dom sätter in i armen om ens egna kärl e för tunna eller så för att få en fistel (som är en ihop syd ven och artär) för att få ett högt flöde i armen så att den klarar av det höga flödet i dialysen.
Graften på mig går runt hela under armen på höger armen.
Eftersom man sticker i den så ofta så läker inte “hålen” som om det vore ens egna kärl så då ibland kan den bli sönder stucken och ibland kan det även bli förträngningar i den , det menas då att det bildas som små proppar eller vad man ska kalla det på enkelt sätt, och det gör att värdena åker ändras för då går det inte lika bra att köra dialysen och det fixas med att man går in med en ballong kateter och rensar ut.
Det e nu så att jag har haft mycket problem med min graft och fått operera den 8-9 ggr då den stannat 4a ggr (vid 2 olika tillfällen)..
Första gången den opererades efter dialysstart var bara 3 månader (2006) efter för att jag fick höga tryck som visades vara en förträngning och sen så stannade den i augusti  ( 2007) så jag fick operera den men den stannade igen så fick operera om den ngr dagar senare även denna gången på natten.
Sen dess har jag opererat den 2-3 ggr/per år dock var förra året första året sen starten av dialys som jag inte behövde operera armen MEN nu så har den återigen börjat krångla så jag har varit på röntgen som inte visar något men oftast så visas det inget förens dom “öppnar” armen på operation.
När den “stannar” menas med att svirret i armen slutar så man måste operera den eftersom svirret måste finnas där för att visa att den fungerar!.


Där av att jag har problem med min graft, hade en jätte fin fistel förut när jag gick på bloddialysen 98/99 som dom sen la ner 01 efter ett hockey slag (som inte var meningen) och så byggde dem upp den 05 men den krånglade så dom fick sätta in en graft istället..

Artär delen på graften har jag bytt ut 1 gång medan  ven delen suttit där sen 05.
Så får se vad läkarna säger…ett tag var min graft på tapeten varje vecka när dom hade sitt accessmöte på dialysen varje torsdag så ibland när den inte togs upp kunde kirurgerna fråga “hur går det med Mikaelas armen?” hahahaha

 

 

här kommer en bild på hur min arm ser ut med graften

 

 

 

IMG_2564IMG_2565

           Graften bild 1                                                                      insidan av överarmen

 

IMG_2563

      Graften bild 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar